۱۳۹۵ آذر ۱۰, چهارشنبه

مخاطرات ناشی از فرونشست/نشست زمین در دو منطقه پایتخت به دلیل پدیده فروچاله‌


مدیرکل دفتر بررسی مخاطرات سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور از اجرای طرح بررسی مخاطرات ناشی از فرونشست زمین در کشور خبر داد.

بنا به تعریف یونسکو فرونشست عبارت است از فروریزش و یا نشست سطح زمین که به علل مختلف در مقیاس بزرگ رخ میدهدمهمترین دلیل رخداد این پدیده برداشت بیرویه آبهای زیرزمینی است.

این پدیده در بسیاری از نقاط استانهای کرمان و خراسان که دشتها با بیلان منفی آب زیرزمینی روبرو هستند، مشاهده میشوددر اثر برداشت آب زیرزمینی و خارج شدن آب از منافذ امکان متراکم شدن مواد تا عمق ۳۰۰ متر فراهم میشود و هرچه بیشتر برداشت شود، تراکم مواد بیشتر خواهد بود.

نشست زمین باعث ایجاد شکافهای عمیق در سطح زمین، کج شدن لولههای چاه، خرابی ساختمانها و لولهزایی چاهها خواهد شدلولهزایی به پدیدهای گفته میشود که در آن به دلیل نشست زمین قسمتی از لوله چاه به خارج از سطح زمین رانده میشود.

مناطقی که هماکنون در شرایط بحرانی ایجاد فروچالهها و فرونشست قرار دارند، شامل دشت کبودرآهنک،همدان،‌ ورامین،‌ نظرآباد، دشت تهران،‌ دشت مشهد و نیشابور،‌ دشتهای استان کرمان،‌ اصفهان و قزوین است.

در کنار پدیده فرونشست، شاهد پدیده فروچاله هستیماین رخداد به دلیل دستکاری بشر همچون ساخت تونلهای درون شهری و همچنین ریزش سقف قناتها و نشت و فرار آب ایجاد میشود.