۱۳۹۶ خرداد ۲۴, چهارشنبه

تحلیلی بر بحران های زیست محیطی استان خوزستان

دکتر زهرا ارزجانی

ازکرخه تا کارون، از دز تا مارون همه داغدار از دست رفتن تدریجی خوزستان هستند .ریزگردها مدتهاست نه تنها خوزستانی ها را از حق تنفس محروم کرده بلکه تیشه به ریشه زیر ساخت های اقتصادی و صنایع این استان زده است. خوزستان نفس هایش به شماره افتاده است.ریزگردها خسارت زیادی به صنایع، سیستم تهویه کارخانه ها ، بخش بهداشت و...در مجموع زندگی را مشکل کرده است.به رغم شرایط بحرانی ، تا به حال خسارت وارد شده ناشی از ریزگردها بر استان خوزستان از طرف مرجع مستقل و غیر سیاسی عنوان نشده است. برخی نمایندگان مجلس خسارت سالانه  از ریزگردها را 900 میلیارد تومان برآورد کردند در حالیکه مدیریت بحران استان خوزستان 1300 میلیارد تومان می دانند همین رقم 5/2 برابر بودجه ای است که برای آبادانی استان تخصیص  داده شده است.این پدیده با اختلال در زندگی انسان باعث کاهش تقاضای فعالیت سرمایه گذاری ،مسکن،خدمات و همه آنچه که چرخ این استان را می گرداند و همچنین مهاجرت 3 هزار نفر نخبه خوزستانی بخاطر ریزگردها آینده  این استان را تیره و تار می کند . متاسفانه سلامت شهروندان در نگاه تصمیم گیران تاکنون امری ضروری نبوده و در نتیجه اقدامی عاجل برای حل مشکل زیست محیطی استان ضورت نگرفته است.
این معضل فقظ مختص به استان خوزستان و اهواز نیست بلکه یک پدیده جهانی است و دیگر کانون های ریزگردها شامل صحرای بزرگ آفریقا، چین، بیابان گبی، استرالیا هستند وتمام دنیا با آن دست و پنجه نرم می کنند و نیاز به یک اقدام  بین المللی است.در زمینه جایگاه و اهمیت اقتصادی استان خوزستان برای ایران باید گفت: به عنوان مهمترین تولید نفت و گاز و پتروشیمی، دومین جایگاه در تولید فولاد، 399 میلیارد تومان درآمد مالیاتی دولت از این استان کسر میشود، 2 میلیون تن تولید سالانه شکر، 120 هزار تن خرمای مرغوب، 8%خطوط راه آهن کشور، بندر معروف امام با 2 فرودگاه بین المللی می باشد.           

        
داستان تلخ خوزستان برای استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر، ایلام و کرمان هم صدق می کند .نشینیدن صدای شهروندان ایرانی از زیر خروارهای خاک می تواند علاوه بر خسارت اقتصادی ،هزینه های اجتماعی و سیاسی در پی داشته باشد.