۱۳۹۶ تیر ۹, جمعه

معضل زیست‌ محیطی تیره رود” لرستان



رودخانه تیره یکی از رودخانه های مهم و سرشاخه‌های اصلی رودخانه دز در استان لرستان است. چند سالی هست که حال و روز تیره رود به عنوان یکی از مهم ترین رودهای استان لرستان و شهرستان دورود، همانند نامش تیره و تار است فعالیت کشاورزی با برداشت بی رویه آب، فعالیت صنعتی با تخلیه پساب ها و شهرنشینی با تخلیه فاضلاب در رود، سه عامل مهم انسانی هستند که باعث  کاهش شدید منابع آب و افزایش آلودگی های زیست محیطی این رود شده اند، بررسی ها نشان می دهد در روزهای اخیر، برداشت غیرقانونی و بی رویه آب توسط برخی سودجو، هزاران قطعه ماهی و ده ها گونه آبزی در این منطقه از بین رفته است.
تیره رود که در روزگار نه چندان دور پس از گذر از مزارع کشاورزی وارد شهر دورود می شد و با جریان دایمی اش جذابیت های منحصر بفردی به این شهر می بخشید و به عنوان یکی از سرشاخه های اصلی رود دز مایه حیات بخش زیادی از مناطق غربی کشور بود، حالا تحت تأثیر عملکرد بد انسانی، اسیر مشکلاتی است که حیات خودش نیز به چالش کشیده شده است. رودخانه تیره به عنوان دردی بزرگ بر سینه مردم شهرستان دورود سنگینی می کند، و از آنجایی که این رودخانه در مرکز شهر قرار گرفته است،مشکلات زیادی را به همراه دارد که به عنوان یکی از این معضلات و دغدغه های مردم استان است . قرارگیری حجم انبوهی از ماهی و دیگر آبزیان مرده در حاشیه رودخانه و عدم نظارت مراکز بهداشتی شهرستان دورود و سازمان محیط زیست به آلودگی هایی که لاشه این آبزیان در ادامه برای محیط زیست منطقه به بار خواهند آورد، موضوع تأمل برانگیز دیگری است که نشان از نبود اراده و توجه کافی از سوی مسئولان برای رسیدگی به مشکل پیش آمده است. بی‌‌توجهی مسئولان دورود به لایروبی و زیباسازی، همچنین جلوگیری از ورود آلاینده‌ها به این رودخانه باعث شده است که امروزه رودخانه تیره و اطراف آن بر اثر ورود فاضلاب‌های شهری و انواع پسماندها به محیطی غیربهداشتی و مملو از آلودگی و بوی تعفن تبدیل شود.

این اتفاق در حالی است که در کشورهای مختلف دنیا از رودخانه های جاری در شهرها به عنوان استعداد و قالبیت صنعت توریسم استفاده می شود ولی در شهرستان دورود به جایگاه تخلیه فاضلاب و محل مناسبی برای زندگی حیوانات موزی تبدیل شده است

آیا با وجود اینکه این رودخانه به محل مناسبی برای رشد و تکثیر حیوانات موزی تبدیل شده است بهتر نیست به جای گذاشتن تله موش و سم پاشی های خطرناک در معابر، فکری به حال جلوگیری از رشد این حیوانات در بستر رودخانه کنند؟

آیا بهتر نیست متولیان بهداشت و محیط زیست شهرستان دورود با اعمال فشار و مطالبه گری در جهت سلامت شهروندان اقدام جدی در این خصوص انجام دهند؟

باید بدانیم که حقوق انسان از حقوق طبیعت جدا ناپذیر است!