۱۳۹۶ بهمن ۲۲, یکشنبه

230 گونه جانوری در حال انقراض 3 دریای کشور

230 گونه جانوری در خطر انقراض دریاهای ایران در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت Iucn قرار دارد

به گزارش خبرنگارگروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان جوان، تغییر اقلیم و دستکاری عوامل انسانی امروزه وضعیت گونه‌های دریایی کشورمان را تا حدودی بحرانی کرده است طوریکه تنوع زیستی جانوری دریای خلیج فارس، عمان و خزر در خطر است و برخی گونه ها در حال انقراض و در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت اسم خود را به ثبت رسانده‌اند.

 گونه‌های در حال انقراض خلیج فارس و عمان

تنوع زیستی جانوری در خلیج فارس و دریای عمان بسیار زیاد است طوریکه آمارها نشان داده اند حدود دها گونه ماهی ، 15 گونه میگو، 10 گونه پستاندار دریایی، 5 گونه لاک پشت دریایی، بیش از 90 گونه پرنده و تنوع زیادی از پلانگنتون‌ها دراین پهنه آبی وجود دارد.

 داوود میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم‌های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این باره می‌گوید: 10 گونه سپر ماهی، 23 گونه کوسه ماهی، 5 گونه لاک پشت، علف‌های دریایی، 96 گونه شکم پایان،‌2 گونه درخت حرا، 44 گونه آسبنگ های مرجانی و 23 گونه جلبک خلیج فارس و دریای عمان در فهرست سرخ   اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت Iucn قرار دارد.

دریای خزر و گونه‌های در انقراض آن

در این دریا بیش از 300 گونه جانوری وجود دارد که از این تعداد بیش از 100 گونه از ماهیان بومی دریای خزر هستند و 6 گونه و زیر گونه ماهیان خاویاری است که منبع ارزنده ای هستند و جزو گونه‌های زیستی با ارزش به شمار می آیند به عبارتی 90 درصد خاوریار جهان در دریای خزر صید می‌شود

 میر شکار مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص می‌گوید: 38 گونه ماهیان استخوانی، 6 گونه ماهیان خاویاری و یک گونه پستاندار فک خزری در فهرست سرخ اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت Iucn قرار دارند.

 احیای زیستگاه باید در دستور کار باشد

 با توجه به اینکه وضعیت گونه های دریایی تا حدودی بحرانی به نظر می‌رسد توجه ویژه جوامع محلی، مسئولان استانی و ستادی را می‌طلبد که با همکاری یکدیگر فعالیت‌ها را به سمت توسعه پایدار هدایت کنند.

 میرشکار مدیر کل دفتر زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص معتقد است اگر قرار است توسعه اتفاق بیافتد باید احیای زیستگاه‌ها در دستور کار قرار گیرد ون سعی شود درراستای حرکت های جهانی در خصوص حفاظت از محیط زیست مانند کاهش گرمای زمین، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای حاصل از سوخت های فسیلی کمک کنیم 
تا محیط زیست ما کمتر آسیب ببیند و بتوانیم ظرفیت های زیستی کشور را تا حدودی افزایش دهیم.