۱۳۹۶ اسفند ۴, جمعه

وکیل دانش آموز محکوم به اعدام: براساس نظر پزشکی قانونی او رشد عقلی نداشته است

حسن آقاخانی، وکیل محمد کلهر، دانش آموز ۱۵ ساله‌ای که آذرماه ۱۳۹۳ معلمش را به قتل رساند، در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران، از اعمال نفوذ وزارت آموزش و پرورش و رییس کمیسیون امنیت ملی در پرونده موکلش خبر داد و گفت که موکلش هنگام وقوع قتل رشد عقلی نداشته است.

محمد کلهر اول آذر ماه ۱۳۹۳ و در سن ۱۵ سالگی، معلم فیزیک‌ خود، محسن خشخاشی را در دبیرستان حافظی شهر بروجرد به قتل رساند. آقای آقاخانی به کمپین گفت که موکلش در کانون اصلاح و تربیت استان لرستان به سر می‌برد و همچنان تحت درمان است.

صدور حکم اعدام  برای نوجوانان در ایران که خلاف تعهدات بین‌المللی ایران است همواره توسط سازمان ملل و سازمان‌های حقوق‌بشری محکوم شده است. این سازمان‌ها از حکومت و قوه‌قضاییه کرارا خواسته‌اند که با احترام به تعهدات بین‌المللی خود از اعدام نوجوانان جلوگیری کند. در تاریخ ۲۷ بهمن ۹۶ زید رعد الحسین کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل با انتقاد از صدور حکم اعدام برای مجرمانی که کمتر از ۱۸ سال سن دارند، گفت: «اعدام کودکان و نوجوانان تحت هر شرایطی، بدون توجه به شرای و جرم مرتکب شده، بر اساس قوانین جهانی ممنوع شده است.»

زید اضافه کرد:‌ «اعمال مجازات اعدام برای افرادی که در زیر سن ۱۸ سالگی مرتکب جرائمی شده‌اند، نقض آشکار تعهدات بین‌المللی ایران، تحت دو معاهده بین‌المللی میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی و کنوانسیون حقوق کودک است که ایران آن را تصویب و امضا کرده است.»

حسن آقاخانی، وکیل محمد کلهری در مصاحبه با کمپین گفت: «دادگاه بدوی یعنی شعبه اول دادگاه کیفری استان لرستان، موکلم را به سه سال زندان و پرداخت دیه در حق اولیای دم مقتول محکوم کرد. اما با اعتراض خانواده مقتول حکم به شعبه ۳۱ دیوان عالی کشور رفت و این شعبه با نقض حکم، پرونده را به شعبه هم عرض فرستاد. شعبه هم عرض اما حکم اعدام یعنی قصاص برای موکلم صادر کرد بدون اینکه توجهی به ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی و تبصره این ماده بکند.»

براساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی «در جرایم موجب حد یا قصاص، هر گاه افراد بالغ کم تر از ۱۸ سال، ماهیت جرم انجام شده یا حرمت آن را درک نکنند یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، حسب مورد با توجه به سن آنها، به مجازات‌های پیش‌بینی‌شده در این فصل محکوم می‌شوند.»