۱۳۹۶ بهمن ۲۱, شنبه

تعهد ۲۰ کلان‌شهر جهان برای شهر بدون دوده/ برنامه ۴ شرکت بزرگ برای تهران و ابرشهرهای دنیا

20 کلانشهر جهان همسو با ایران برای رسیدن به شهر بدون دوده متعهد شده اند. برنامه مشارکت جهانی بر روی ناوگان اتوبوسرانی پاک و بدون دوده اقدامی است که با حمایت چند سازمان پیشتاز از جمله گروه رهبری آب و هوای کلانشهرها (C40)، اتحادیه اقلیم و هوای پاک (CCAC)، شورای بین الملی حمل و نقل پاک (ICCT)، برنامه محیط زیستی سازمان ملل متحد و مرکز ماریو مولینا شیلی (Centro Mario Molina Chile) راه اندازی شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، ایران همسو با اين اقدام از سال 1394 قانونی مبنی بر تولید خودروهای دیزلی یورو 4 به همراه فیلتر دوده در کشور تصویب كرده است. البته اين مصوبه‌ با وجود تأثیر چشمگیر در کاهش آلایندگی هوا، تاکنون در اجرا موفقیت چندانی نداشته و تنها در شهر تهران حدود 50 اتوبوس شهری به فیلتر دوده مجهز شده‌اند.
حسين شهبازي مدير واحد پيش بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در اين باره گفت: در این تعهد شهرهای با جمعیت بیشتر از 3میلیون نفر از جمله آبیدان، آکرا، آدیس آبابا، بانکوک، بوگوتا، بوئنوس آیرس، کازابلانکا، دارالسلام، داکا، استانبول، جاکارتا، ژوهانسبورگ، لاگوس، لیما، مانیل، مکزیکو سیتی، نایروبی، سانتیاگو، سائو پائولو و سیدنی متعهد شدهاند تا با استفاده از تکنولوژی‌های کاهش دوده، به سمت شهری بدون دوده پیش بروند.
به گفته شهبازي، منظور از تکنولوژی کاهش دوده، هر نوع تکنولوژی‌ای است که حدود مجاز استاندارد اروپایی یورو 6 و یا استاندار آمریکایی 2010 EPA را رعایت کند. هرگونه موتور دیزلی با فیلتر دوده، موتور گازسوز و یا موتورهای الکتریکی نیز جزو این تکنولوژی محسوب می شود. در کنار این مسأله، استفاده از تکنولوژی های کاهش دوده منجر به کاهش اثرات سوء بر تغییر اقلیم و گرمایش زمین نیز خواهد شد. در این تعهد، شهرها براساس زیر ساخت های موجود در 3 دسته‌بندی قرار گرفته‌اند:
شهرهای دسته اول: شهرهایی که تا سه سال آینده به سوختهای با کیفیت دسترسی خواهند داشت که امکان تحول سریع به استفاده از موتورهای بدون دوده را برایشان میسر میسازد.
شهرهای دسته دوم: شهرهایی که تا سه سال آینده به سوختهای مناسب برای استانداردهای آلایندگی یورو 4 دسترسی خواهند داشت (مانند سوخت دیزلی با محتوای گوگرد کمتر از ppm 50) و متعهد هستند تا سه سال آینده امکان خرید اتوبوسهای جدید با موتور یورو 3، موتور یورو 4 و موتور یورو 5 با فیلتر دوده را فراهم نمایند و برای دستیابی به مرحله شهرهای دسته اول و استفاده از تکنولوژی کاهش دوده برنامه زمانبندی هدفمندی تنظیم نمایند.
شهرهای دسته سوم: شهرهایی که تا 3 سال آینده انتظار نمیرود به وضعیت شهرهای دسته دوم دست یابند (مانند شهرهایی با سوخت دیزلی با محتوای گوگرد بیشتر از ppm 50) و متعهد هستند تا 3 سال آینده برنامه زمانبندی برای رسیدن به مرحله شهرهای دسته اول را تنظیم نمایند.
مدير واحد پيش بيني شركت كنترل كيفيت هواي تهران در ادامه گفت: کمتر از 20درصد اتوبوس هایی که در سراسر دنیا به فروش می رسند در دسته بندی خودروهای بدون دوده قرار می گیرند و سایر اتوبوس ها مجهز به موتور دیزلی بدون فیلتر دوده هستند. تکنولوژی قدیمی مربوط به موتور دیزلی مقادیر بسیار قابل توجهی از کربن سیاه یا دوده را منتشر می کند که جزو خطرناکترین آلاینده ها به شمار میرود و حاوی اثرات زیان بار بسیاری بر سلامت انسان است. همچنین کربن سیاه یکی از عوامل بسیار تأثیرگذار در تغییرات اقلیمی کره زمین و گرمایش جهانی به شمار می