۱۳۹۶ آذر ۲۱, سه‌شنبه

30 درصد مساحت ایران کوهستانی است

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه حدود 30 درصد مساحت ایران را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند، گفت: کوهستان‌ها زیستگاه انسان‌ها هستند و بسیاری از روستاها و شهرها داخل همین کوه‌ها بنا شده‌اند.

محمدحسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار با اشاره به روز جهانی کوهستان اظهار کرد: طبیعت و کوهستان نه تنها آسیب رسان و خشن نیست، بلکه سخاوتمند و مهربان است مشروط بر اینکه ما آن را خوب بشناسیم.

وی با بیان اینکه کوهستان امکانات ارزشمند و مفیدی برای ارتقاع کیفیت و وضعیت محیط زیست در طبیعت دارد، افزود: کوهستان موجب به دام انداختن بخارات و ابرها برای تولید بارش در ارتفاعات می‌شوند.
بازگیر با اشاره به اینکه کوهستان‌ها سرچشمه رودها و آب‌های جاری در جهان هستند، گفت: کوه‌ها منبع تامین آب شیرین و شرب برای کشاورزی و فعالیت های دیگر هستند.وی با بیان اینکه حدود 30 درصد مساحت ایران را کوهستان‌ها تشکیل می‌دهند، ادامه داد: کوهستان ها زیستگاه انسان ها هستند و بسیاری از روستاها و شهرها داخل همین کوه ها بنا شده اند.

رئیس محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: کوهستان ها پناهگاه گونه های گیاهی و جانواری و خزانه ژنتیکی هستند، یعنی همه ژن های گیاهی و جانوری داخل کوهستان ها دیده می شوند.

وی افزود: کوهستان ها جاذبه ها و مناظر و میراث های طبیعی یک سرزمین اند و گردشگری، تفریح و طبیعت گردی همه در کوهستان تعریف می‌شود.

بازگیر تصریح کرد: اشعار و داستان های همه شاعران و نویسندگان همه الهام گرفته از کوهستان‌ها و کوه ها است، چرا که کوهستان‌ها در شعرها مظهر استقامت و سرافرازی و جزیی از فرهنگ و ادبیات کهن ما هستند.

وی ادامه داد: سازمان های جهانی از جمله مجمع جهانی سازمان ملل متحد کوهستان را به عنوان یک اکوسیستم و زیستگاه معرفی می کنند، به همین علت روز 11 دسامبر (20 آذرماه) را به عنوان روز جهانی کوهستان معرفی کردند.

رئیس محیط زیست شهر تهران گفت: این نامگذاری‌ها فرصت مناسبی را برای شناخت کوه‌ها و کوهستان‌ها که از ارزش و اهمیت زیادی برای محیط زیست برخوردار هستند، فراهم می‌کند تا ما قدردان این موهبت‌های الهی باشیم و به شیوه مناسب از آن‌ها استفاده کنیم.