۱۳۹۶ آذر ۱۰, جمعه

اخبار از زلزله 6.1 ریشتری بدون کشته کرمان/ اسکان اضطراری ۷۵ نفر/تامین امنیت منطقه

زلزله ای 6.1ریشتری در ساعت 6 و 2 دقیقه صبح امروز بخش‌هایی از استان کرمان را لرزاند.
به گزارش ایسنا، کانون زلزله منطقه “هجدک ” از بخش کوهساران شهرستان راور در استان کرمان بود و در شهرهای زرند، سیرجان و کرمان نیز احساس شد.
رئیس سازمان امدادونجات هلال احمر از برپایی اسکان اضطراری برای ۷۵ نفر در مناطق زلزله زده کرمان خبر داد و گفت:‌ تا این لحظه ۸۵ پس لرزه اتفاق افتاده است. نیروهای امدادرسانی نیز با استفاده از ۱۵ دستگاه چادر برای ۷۵ نفر اسکان اضطراری برقرار کرده‌اند.
مدیر کل مدیریت بحران و حوادث غیرمترقبه استانداری کرمان گفت: به دستور استاندار کرمان، مسجدی در روستای گورک به عنوان اردوگاهی درنظر گرفته شده و حدود 100 تخته چادر با همه تجهیزات به آن منطقه انتقال داده شده است. 30 منزل مسکونی در مناطق زلزله‌زده به طور کامل تخریب شده‌اند و به 15 درصد از واحدهای مسکونی روستایی نیز خسارت وارد است ضمن آنکه باید تاکید کرد که خوشبختانه هیچ گونه خسارتی به واحدهایی که مستحکم و ایمن سازی شده بودند وارد نشده است..
مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهار کرد: دو نفر از مصدومین در بیمارستان پیامبر اعظم(ص) و 4 زخمی در بیمارستان شهید باهنر کرمان بستری هستند.
در این زلزله از مجموع 51 مصدوم، تنها 6 نفر بخاطر ریزش آوار دچار مصدومیت شدند و سایر مصدومان به دلیل آسیب‌های غیر مستقیم ناشی از ترس و فرار دچار جراحت شده اند.
مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمان گفت: برآورد نهایی از خسارت زلزله ۶.۱ ریشتری امروز کرمان ساعت ۱۸ اعلام می‌شود؛ با این حال تخمین می‌زنیم که به حدود ۱۵۰۰ واحد مسکونی خسارت وارد شده است.
محمد مهدی افضلی، مدیر روابط عمومی و امور فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: در زلزله صبح امروز ـ جمعه ۱۰ آذر _ در بخش کوهساران شهرستان «راور کرمان» که عمق زلزله و پس لرزه‌های آن تا کرمان نیز احساس شده‌ است؛  ۱۰۰ قنات قدیمی، ۵۰ درصد خانه‌های روستایی، ۱۰ تا ۲۰ درصد بافت تاریخی روستاها، برج تاریخی «گزک» و کاروانسراهای قدیمی قرارگرفته در این مسیر آسیب دیده‌اند.
جانشین ستاد مدیریت بحران استان کرمان با اشاره به اینکه 68 روستای بخش کوهساران، 10 هزار نفر جمعیت دارای سکنه دارند، افزود: در این منطقه بیش از 108 چشمه و قنات وجود دارد که 90 درصد قنوات در اثر زلزله اخیر ریزش کرده اند که طی بازدید میدانی عوامل جهاد کشاورزی، لایه روبی قنوات صورت می پذیرد…