۱۳۹۶ دی ۱۴, پنجشنبه

وضعیت دانش آموزان بازداشت شده اعتراضات سراسری اخیر

  • معاون امنیتی وزیر کشور: ۹۰ درصد بازداشت شدگان اعتراضات اخیر، جوان و نوجوان بوده و زیر ۲۵ سال هستند شهیندخت مولاوردی: به شدت پیگیر وضعیت دانش آموزان بازداشتی هستیم.
  •  فاطمه سعیدی نماینده مجلس: در حال جمع آوری اطلاعات دانش آموزان بازداشتی هستیم.
در پی بازداشت‌های گسترده معترضین اعتراضات سراسری اخیر، نگرانی‌ها از وضعیت بازداشت‌شدگان و تکرار فجایعی مانند بازداشتگاه کهریزک در سال ۸۸ افزایش یافته است. در این میان نگرانی‌ها از وضعیت دانش آموزان بازداشت شده به دلیل زیر سن بودن آنها نیز بیشتر است.پیش‌تر حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور اعلام کرده بود که بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان اعتراضات اخیر جوان و نوجوان بوده و میانگین سنی شان زیر ۲۵ سال است. در استان مرکزی نیز رییس دادگستری این استان خبر از شرکت دانش آموزان و افراد کم سن و سال در تجمعات در این استان داده بود.روز گذشته نیز محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش با انتشار متنی در صفحه توئیتر خود از کشته شدن دو دانش آموز در اعتراضات سراسری اخیر خبر داده بود.در قوانین ایران افراد زیر ۱۸ سال نابالغ محسوب شده و رسیدگی به جرایم ارتکابی آنها شرایط ویژه ای را می‌طلبد. با این حال تجربه اعتراضات سال ۸۸ نشان می‌دهد در موارد اینچنینی این نوجوانان نیز قربانی خشونت فزاینده ماموران امنیتی و دستگاه قضایی ایران می‌شوند.
در همین زمینه شهیندخت مولاوردی، دستیار ویژه رییس جمهوری در امور حقوق شهروندی از پیگیری وضعیت دانش آموزان بازداشت شده خبر داده است.
فاطمه سعیدی، نماینده مجلس و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز که پیش‌تر در توئیتر خود از وضعیت دانش آموزان و افراد کم سن و سال بازداشتی ابراز نگرانی کرده بود، به روزنامه شرق گفته: «به صورت جدی پیگیر وضعیت دانش آموزان بازداشتی هستیم و در حال حاضر با کمک وزارت آموزش و پرورش و پیگیری‌هایی که وزیر محترم انجام داده اند در حال جمع‌آوری اطلاعات دانش آموزان بازداشتی هستیم و باید بدانیم آنها کجا نگهداری می‌شوند و در چه شهرهایی دانش آموز بازداشتی داشته‌ایم.»
این نماینده مجلس همچنین ابراز امیدواری کرده با رایزنی با مقامات قضایی شرایط آزادی دانش آموزان بازداشت شده فراهم شود.
خبرگزاری فارس نیز به نقل از مصطفی محبی، مدیر کل زندان‌های استان تهران نوشته: «تیم‌هایی در زندان مستقر شده اند و در حال پالایش افراد بازداشت شده در حوادث روزهای اخیر هستند تا افراد بی‌گناه هرچه زودتر آزاد شوند.»
همچنین روزنامه دنیای اقتصاد به نقل از منابع آگاه خبر داده که دانش آموزان بازداشتی و افراد زیر ۲۰ سال بازداشت شده تا روز پنجشنبه ۱۴ دی ماه آزاد خواهند شد.
با این وجود مادر یک دانش آموز ۱۵ ساله بازداشت شده به روزنامه شرق گفته هیچ اطلاعی از محل نگهداری و یا زمان بازداشت فرزند خود نداشته و او تنها در یک تماس تلفنی عنوان کرده که بازداشت شده و به زودی آزاد می شود. مادر این دانش‌آموز گفته: «افشین شاگرد درس خوانی است و چون دو روز در این هفته مدارس تعطیل بود، روزها به کتابخانه می رفت و درس می خواند، خانه ما در خیابان ایتالیا واقع شده و احتمالا در همین رفت و آمد او را هم بازداشت کرده‌اند.»