۱۳۹۶ اسفند ۱۶, چهارشنبه

کسی از کارشناسان حیات‌ وحش محبوس خبر ندارد

آن‌طور‌که برخی نمایندگان مجلس پیگیر این پرونده از خانواده افراد بازداشت‌شده نقل کردند، این افراد از حق داشتن وکیل محروم مانده‌اند و وضعیت آنها پس از نزدیک به یک ماه بازداشت، کماکان نامعلوم است. دستگاه بازداشت‌کننده این افراد نیز هیچ پاسخ مشخصی به خانواده آنها نداده است. از طرفی روزنامه کیهان نیز مطرح‌شدن نام یوزپلنگ ایرانی از چند سال قبل در جامعه را به‌عنوان پوشش اقدامات این افراد معرفی کرد و مدعی شد پیگیری‌نکردن وضعیت «ببر مازندران» نشان از آن دارد که این افراد در پی حفظ حیات‌ وحش نبوده‌اند. حال آنکه ببر مازندران، ۶٠ سال قبل به کلی در ایران منقرض شده است.
به گزارش خبرگزاری هرانا، طیبه سیاوشی، نماینده اصلاح‌طلب تهران، در همین زمینه به «شرق» گفته: «خانواده فعالان محیط ‌زیست با نمایندگان دیدار داشته‌اند، در این جلسه نکاتی از سوی خانواده‌ها مطرح شد و حالا در مکاتبه با نهادهای ذی‌ربط، در تلاش هستیم وضعیت بازداشت‌شده‌ها شفاف شده و امکان دسترسی به وکیل برای آنها فراهم شود؛ حفظ حقوق متهم اهمیت دارد و امیدواریم در این مسیر همکاری مناسبی از سوی دستگاه‌های مرتبط صورت گیرد».
درست یک روز پیش از جشن سالانه‌ی حکومت جمهوری اسلامی بود که دادستان تهران از دستگیری گروهی به اتهام «جاسوسی در پوشش پروژه‌های محیط‌زیستی» خبر داد.
اگرچه این خبر آن‌هم در دهه فجر، اهمیت فراوانی داشت؛ اما توجه افکار عمومی از این جنبه به دستگیری این گروه معطوف شد که از چند ساعت پیش از انتشار آن، خبری دیگر در فضای مجازی در حال دست‌به‌دست‌شدن بود؛ «کاووس سیدامامی، استاد دانشگاه امام صادق، در زندان اوین فوت کرد».
این خبر باعث بهت بسیاری از کاربرانی شد که سیدامامی را می‌شناختند و سؤالی را در ذهن آنان مطرح کرد که «مگر سیدامامی بازداشت شده بود؟».
طولی نکشید که کاربران فضای مجازی، ارتباط این دو خبر با یکدیگر را دریافتند و گفته‌های کوتاه و گذرای مقام‌های قضائی در مراسم راهپیمایی ٢٢ بهمن ارتباط این دو خبر را تأیید کرد و البته یک نکته جدید نیز داشت؛ مقام‌های قضائی اعلام کردند سیدامامی که به اتهام جاسوسی بازداشت شده بود، در زندان خودکشی کرده است. هنوز هیچ‌یک از مقام‌های قضائی درباره جزئیات پرونده او اظهارنظر نکرده بودند که آرام آرام در فضای مجازی، برخی کاربران اطلاعات دیگری را منتشر کردند. کاووس سیدامامی همراه هفت نفر دیگر از همکاران خود در «مؤسسه حیات ‌وحش میراث پارسیان» از روز چهارم بهمن از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی دستگیر شده‌اند. بااین‌حال پس از گذشت ١٧ روز و با انتشار خبر فوت کاووس سیدامامی در زندان، مسئولان قضائی (بدون ذکر جزئیات) دستگیری این افراد را تأیید کردند.