۱۳۹۶ مرداد ۲۰, جمعه

طرح گردشگری در تالاب استیل متوقف شده است

حدود یک ماه پیش شهرداری آستارا با خاکریزی در تالاب استیل عملیات عمرانی خود را برای ایجاد پیست دوچرخه سواری آغاز کرد که با انتقاد مردم محلی و فعالان محیط زیست مواجه شد و یگان حفاظت محیط زیست منطقه با توقف جاده‌سازی شهرداری آستارا مانع عملیات تخریب در تالاب استیل شد. مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: تعرض و تغییر در تالاب استیل توسط هر دستگاهی که صورت بگیرد خلاف قانون است و تخلف محسوب می‌شود.
 در مورد تخریب صورت گرفته در تالاب استیل در شهرستان آستارا اظهار کرد: دو هفته پیش از طریق گزارش مردمی از تخریب صورت گرفته در تالاب استیل مطلع شدم. بلافاصله با اداره کل محیط زیست استان گیلان مکاتبه کردم و دستور ارائه گزارش در مورد وضعیت تالاب استیل دادم.
 بر اساس گزارش ارائه شده از سوی اداره کل محیط زیست گیلان، تالاب استیل بر اثر اقدام یک‌سویه شهرداری آستارا دچار تخریب شده که محیط زیست استان به محض اطلاع، کار را متوقف کرده است.
در پاسخ به این پرسش که چرا اداره کل محیط زیست گیلان و به‌ویژه محیط زیست آستارا متوجه تغییرات و تخریب در تالاب استیل نشده و قبل از آغاز تصرفات، اقدام قانونی انجام نداده است، گفت: انتقاد و اعتراض دارم که چرا اداره کل محیط زیست مستقر در منطقه قبل از خاکریزی در تالاب، دست به اقدام مقابله‌ای نزده و از این کار خودداری نکرده است؟ از همین رو دفاتر ذیربط در سازمان محیط زیست نظیر دفتر بازرسی عملکرد باید پیگیر عدم ورود به موقع مسئولان و ماموران محیط زیست در ممانعت از تخریب تالاب باشند.
مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به لایحه پنج ماده‌ای حفاظت از تالاب‌ها که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، گفت: بر اساس ماده ۱ لایحه حفاظت از تالاب‌ها، هر گونه اقدام تخریبی در تالاب‌های کشور ممنوع است و تشخیص اقدامات تخریبی بر عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است و ادارات کل محیط زیست استان‌ها موظف به اجرای این قانون هستند.
اگرچه هنوز نگرانی‌هایی در مورد تخریب تالاب استیل به منظور ساخت پیست دوچرخه‌سواری از سوی شهروندان پابرجاست ولی قربانعلی محمدپور - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان-  تاکید دارد که عملیات عمرانی در تالاب استیل توسط شهرداری آستارا به طور کامل متوقف و شن‌های ریخته شده در تالاب جمع‌آوری شده است.
 حدود یک ماه پیش شهرداری آستارا بدون داشتن مجوز به تالاب استیل ورود و عملیات عمرانی برای ساخت مسیر دوچرخه‌سواری در این تالاب را آغاز کرد.
شهرداری آستارا ۱۰ روز قبل از انجام کار عمرانی در تالاب استیل، استعلامی از اداره کل محیط زیست گیلان داشت که اعلام کردیم اظهارنظر در مورد طرح گردشگری منوط به ارسال طرح به اداره محیط زیست استان است ولی آنها از ارسال طرح اجتناب و بدون داشتن مجوز کار عمرانی را در تالاب استیل شروع کردند.