۱۳۹۶ مرداد ۲۴, سه‌شنبه

«توافقنامه پاریس؛ تهدید یا فرصت»:

این مسئله که  افزایش دمای زمین به علت افزایش دی‌اکسیدکربن ایجاد شده، نظریه‌ای بدون مبنا است و دلیل علمی برای این موضوع وجود ندارد.
برخی داده‌های ایستگاههای هواشناسی  در مورد افزایش یافتن یا نیافتن دمای کره زمین یا تغییرات اقلیمی به لحاظ دقت قابل تشکیک است.
توافقنامه پاریس ابعاد گسترده حقوقی، علمی، سیاسی، اقتصادی و زیست محیطی دارد که باید کارهای کارشناسی وسیعی از سوی کارشناسان و مسئولان بر روی آن صورت گیرد.
ما باید در کشورمان توافقنامه پاریس و بحث گرمایش را مستقلاً و به دور از حواشی سیاسی داخلی یا جهانی بررسی کنیم و جمع‌بندیها را مبنای ادامه راه قرار دهیم‌.
اساس و بنیاد نظریه‌های مربوط به افزایش دما در تمام دنیا از لحاظ علمی مخدوش است.
زمین اجازه نمی‌دهد دما تغییر یابد و به کنترل آن می‌پردازد؛ پدیده‌هایی وجود دارد که اجازه نمی‌دهد دمای کره زمین از حدی  گرم‌تر یا سردتر شود.
بسیاری از ادعاهای مطرح شده مبنی بر گرم شدن زمین که شامل بالا رفتن دمای کره زمین، آب شدن یخ قطبها، بالا آمدن سطح آب اقیانوسها، تغییر الگوهای بارشی، پدیده‌های شدید جوی و افزایش هفت درجه‌ای دما، فاقد پشتوانه علمی است.
مدلهایی که برای پیش‌بینیها به کار می‌رود همه مربوط به آمار است در صورتی که علم هواشناسی با علم آمار تفاوت دارد؛ نمی‌توان داده‌های هواشناسی را با آمار به‌دست آورد و مورد لحاظ قرار داد.
در مورد سرنوشت توافقنامه پاریس باید در وهله نخست بحث علمی درست بودن یا غلط بودن گرمایش زمین مورد توجه واقع شود.
اینکه مطرح شود فلان دانشمند یا کارشناس کشورهای غربی چنین موضوعاتی درباره تغییر اقلیم یا گرمایش زمین  را مطرح کرده‌اند، استنادی ندارد.
سازمان هواشناسی برای این تاسیس شده که داده‌های دراز‌مدت را داشته باشد و در هر صورت محل  تعیین تغییرات اقلیمی نمی‌تواند سازمان محیط زیست باشد بلکه باید سازمان هواشناسی باشد.
می‌توانستیم در موضوع گرمایش زمین و توافقنامه پاریس، منفعل نباشیم و از ظرفیت کشورهای در حال توسعه و گروههایی که در مجامع بین‌المللی عضویت داریم، استفاده کنیم.
سازمان محیط زیست متولی اصلی ریزگردها است اما متاسفانه این موضوع را به تغییر اقلیم مرتبط می‌کنند در حالی که ریزگردها ربطی به تغییرات اقلیمی ندارد.
 متاسفانه برخی می‌خواهند ضعف مدیریتی را پشت تغییر اقلیم مخفی کنند؛ اینکه برخی مسئولان می‌خواهند ریزگردها را به تغییر اقلیم ربط دهند، بازی با افکار عمومی است یعنی می‌خواهند بهانه‌ای برای توافقنامه پاریس داشته باشند.
اینکه یخهای قطبی در حال آب شدن است و آب اقیانوسها بالا می‌آید، حرف اشتباهی است؛ به طور متوسط، از یخهای قطبی کاسته نمی‌شود و حتی آماری جهانی داریم که در برخی سالها یخها بیشتر شده است.
افراد منتقد نسبت به موضوع گرمایش زمین و توافقنامه بین‌المللی پاریس تا امروز کجا بوده‌اند.
بیش از 10 نفر از کسانی که در سطح بین‌المللی در جراید درباره این موضوعات(تغییرات اقلیمی و توافقنامه پاریس) قلم می‌زنند یا از شرکتهای نفتی وام گرفته‌اند یا به طور مستقیم یا غیر مستقیم به وامداری آنها می‌پردازند!
در مورد فرآیند تغییر اقلیم باید گفت که این موضوع جا افتاده و مشخص است؛ تغییر اقلیم به مثابه یک کشتی در حال حرکت تعبیر می‌شود.
در حال حاضر در مورد تغییر اقلیمی سخن می‌گوییم که تمام آسمان دنیا به هم ربط دارد؛ اینکه یک تغییر در یک کشور رخ دهد و بگوییم ربطی ندارد، درست نیست.
 قطعاً بحث تغییرات گردوغبار موضوعی نیست که صرفاً به تغییر اقلیم ارتباط داشته باشد اما به تغییر اقلیم هم مرتبط می‌شود.